PERSBERICHT: Campagne Ben je oké? gaat naar de festivals

Steeds meer festivalorganisatoren nemen ongewenst seksueel gedrag serieus en sluiten zich aan bij de publiekscampagne Ben je oke?. De campagne maakt ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar en draagt zo bij aan een leuk, los, vrij en veilig festivalbezoek. Festivals als Best Kept Secret Festival, Pinkpop, Awakenings en Welcome to the Village hebben zich inmiddels aangesloten. De campagne is een initiatief van Rutgers samen met de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), Celebrate Safe en NO THANKS!

De publiekscampagne Ben je oké? heeft een positieve insteek. Op een festival kun je je even helemaal laten gaan en genieten van de muziek. Gewoon zoals het hoort te zijn, en zoals het meestal ook is. De campagne roept festivalbezoekers op er samen voor te zorgen dat dit zo blijft, want helaas komt ook op festivals ongewenst seksueel gedrag voor.

Uit een opinieonderzoek door EenVandaag i.s.m. Festileaks (juni 2018) blijkt dat 48% van de vrouwelijke festivalbezoekers aangeeft dat zij ongewenst seksueel gedrag meemaakten. Maar liefst 35% is ongewenst aangeraakt op borsten en billen en 33% krijgt er te maken met ongewenste seksuele opmerkingen. Ook mannen maken ongewenst seksueel gedrag mee op festivals: 9% van de mannelijke festivalbezoekers geeft aan dat zij daar negatieve ervaringen mee hebben.

Signaal
Deelnemende festivals zijn Best Kept Secret Festival, Pinkpop, Welcome to the Village, Sziget, Indian Summer Festival, Awakenings, ADE en Valhalla. Zij geven een duidelijk signaal af naar hun bezoekers: ongewenst seksueel gedrag wordt hier niet geaccepteerd en als je het ziet dan kun je daar iets van zeggen.

Bianca Pander, oprichter van Welcome to The Village, licht toe: “We zijn een soort van dorp, en in een dorp spreek je elkaar aan. Dat doe je als iemand rotzooi op de grond gooit, maar ook als je ziet dat iemand zich niet op z’n gemak voelt. Stel dus eens vaker de vraag ‘Ben je oké?’. Wij doen mee, omdat iedereen het recht heeft om veilig op stap te gaan, ook op een festival.”

Campagne
Festivals dragen deze boodschap uit door posters op te hangen en aandacht te vragen voor de campagne via (social) media en hun websites. Op Instagram en Snapchat kunnen festivalbezoekers met een fotofilter aangeven dat ongewenst seksueel gedrag niet oké is en dat ze een veilig festival belangrijk vinden.

De boodschap van de campagne is neutraal: Zie je ongewenst seksueel gedrag? Vraag dan aan degene die het overkomt: ‘Ben je oké?’. Op de campagnewebsite www.benjeoke.nl staan filmpjes die laten zien hoe je ongewenst seksueel gedrag bespreekt als je het ziet. Sinds de start van de campagne in oktober 2018 doen al ruim 80 podia, clubs en festivals mee. 

Reacties