man leest krant

PERSBERICHT - Raad van Toezicht Rutgers onder leiding van Mirjam de Blécourt

UTRECHT – Arbeidsrechtadvocaat Mirjam de Blécourt (1964) is per 2 oktober 2018 benoemd tot voorzitter van de Raad van Toezicht van Rutgers. Zij is de opvolger van Andrée van Es, die sinds 2014 het voorzitterschap vervulde. Naast een nieuwe voorzitter verwelkomt Rutgers nog vier nieuwe leden: Marian Spier (1970), Bea Schouten (1963), Lotte Dijkstra (1993) en Karel van der Flier (1975). Allen zijn benoemd voor een periode van drie jaar.

Mirjam de Blécourt is blij met haar benoeming: “Ik ken Rutgers als een organisatie die wereldwijd werkt aan het op de kaart zetten van belangrijke mensen- en vrouwenrechten.

Niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere landen hebben vrouwen, jongeren en kwetsbare groepen nog steeds niet de vrijheid om zelf keuzes te maken op het gebied van seksualiteit.

Het verbeteren hiervan zie ik als positieve bijdrage aan de gelijkheid, met name voor vrouwen. Het is een voorrecht om hier vanuit de Raad van Toezicht aan mee te mogen werken.”

Raad van Toezicht Rutgers (2018) - Foto: Heleen Klop Fotografie

Directeur Ton Coenen zegt over de vernieuwde Raad van Toezicht: “We zijn ontzettend blij met deze nieuwe leden, waarmee de Raad van Toezicht weer op volle sterkte is. Rutgers en het werk waar we mee bezig zijn, staat voor grote uitdagingen in de komende jaren. Daar is dit topteam belangrijk voor!”

Mirjam de Blécourt is een toonaangevend advocaat en is viermaal verkozen tot beste vrouwelijke arbeidsrechtadvocaat van Europa. Ze werkt sinds 1990 bij Baker McKenzie, een van ’s werelds grootste advocatenkantoren. Ze heeft zich publiekelijk meermaals uitgesproken over #metoo en zet zich al jaren in voor diversiteit en gelijke behandeling van vrouwen. De Blécourt heeft ruime ervaring als bestuurder en commissaris bij verschillende organisaties waaronder Baker McKenzie Amsterdam, Het Concertgebouw Fonds, Stichting Women on Top en Female Cancer Foundation.

Nieuwe leden

Naast een nieuwe voorzitter heeft Rutgers de afgelopen maanden nog 4 nieuwe leden van de Raad van Toezicht mogen verwelkomen. Marian Spier (die TEDxWomen heeft opgestart), Karel van der Flier (met een achtergrond in bedrijfskunde), Bea Schouten (gedeputeerde van de provincie Gelderland) en Lotte Dijkstra (voormalig jongerenambassadeur voor seksuele en reproductieve gezondheid en rechten). Naast deze nieuwe leden bestaat de Raad van Toezicht ook nog uit Julia Bunting (voorzitter van de Population Council), Anita Hardon (hoogleraar aan de UvA), Nicolette Loonen (financieel manager) en Lars Dellemann (journalist).

Op de foto hierboven vlnr: Julia Bunting, Lotte Dijkstra, Bea Schouten, Karel van der Flier, Mirjam de Blécourt, Lars Dellemann, Nicolette Loonen, Marian Spier. (Anita Hardon ontbreekt op de foto.) (Foto: Heleen Klop Fotografie)