Jongens willen praten over mannelijkheid

Onder groepsdruk vertonen jongens vaak machogedrag en doen ze dingen die ze eigenlijk liever niet zouden doen. Jongens blijken erg gemotiveerd om over mannelijkheid en machogedrag te praten, zij het onder bepaalde voorwaarden. Dit blijkt uit het onderzoek in het kader van de campagne Beat the Macho. In de campagne hebben bijna 7.000 jongens hun ervaringen en oplossingen gedeeld.

Jongens verdienen (apart) aandacht

Het evaluatierapport van de campagne Beat the Macho biedt handvatten voor jongerenwerkers, docenten en jeugdzorgmedewerkers om voorlichting te geven aan jongensgroepen. Rutgers voerde de campagne Beat the Macho in 2015, samen met Soa Aids Nederland en Movisie en met financiering van het ministerie van OCW. Het doel was jongens tussen de 12 en 18 jaar te laten nadenken hoe je man kunt zijn zonder machogedrag te vertonen. Voor jongens in de puberteit is de druk om je als ‘echte man' te gedragen groot, zoals stoer doen over meisjes versieren, onverschillig zijn over schoolprestaties en weinig respect tonen voor de gevoelens van anderen. (Seksueel) grensoverschrijdend gedrag ligt op de loer.

Afwijken van de norm is moeilijk

Marianne Cense van Rutgers observeerde de jongens in de workshops Beat the Macho. “Hierin kwamen situaties naar voren waarin jongens door groepsdruk verder gaan dan ze zelf willen, bijvoorbeeld in alcohol- en middelengebruik, criminaliteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar ook bij sport- of kledingkeuze of het uiten van emoties zijn jongens bang om buiten de groep te vallen als ze gender non-conform gedrag vertonen. Het werd mij duidelijk hoe moeilijk het voor jongens is om van de norm af te wijken en zichzelf te kunnen zijn.”

Jongens aan de praat krijgen

Jongens blijken om die reden erg gemotiveerd om over mannelijkheid en machogedrag te praten, maar dat gaat niet zomaar. Cense: “De observaties en interviews met workshopleiders leverden belangrijke inzichten in wat wel en wat niet werkt als je jongens aan de praat wilt krijgen en als je wilt dat ze zich eerlijk en kwetsbaar opstellen. Een kleine groep en een mannelijke begeleider die de juiste toon weet te treffen en veiligheid creëert, zijn belangrijke factoren.” Samen naar iets toewerken, zoals een stripverhaal en een videoclip in de campagne, blijkt jongens te stimuleren om te participeren.

Strip, track en videoclip

In de campagne zijn de meest herkenbare ervaringen uit de workshops verwerkt tot korte online stripverhalen met een open eind. De vloggers van Stuk TV daagden de jongens uit de stripverhaaltjes af te maken op Sense.info. Bijna 7.000 jongens lieten weten hoe zij omgaan met situaties waarin het lastig kan zijn om niet aan de macho norm te voldoen. Al deze input is geanalyseerd en verwerkt in het rapport.
Als klap op de vuurpijl maakte rappers MC Fit en Adje van de meest herkenbare situaties en oplossingen een track met de titel ‘Luister naar jezelf’. Jongens werden opgeroepen een filmpje te uploaden bij het refrein van de track. Uit alle inzendingen kozen Mc Fit en Adje de leukste video’s voor in de clip. Deze video werd 70.621 keer online bekeken.

Lees de conclusies uit het onderzoek

Lees over de werkbare elementen van gender transformatief werken

Lees de blog van onderzoeker Marianne Cense: 'Wie is de grootste macho?'

Download het gehele rapport Beat the Macho

Meer over de campagne Beat the Macho

 

Reacties