man leest krant
| Auteur: Yuri Ohlrichs | Functie: consultant/trainer

Blog: Lessen uit Neverland

Heeft Michael Jackson zich schuldig gemaakt aan seksueel misbruik van kinderen? Bijna tien jaar na zijn dood is dit lastig te bewijzen. De indringende documentaire Leaving Neverland liet er afgelopen vrijdag geen twijfel over bestaan. Maar over die schuldvraag… daar willen we het eigenlijk niet over hebben. In deze blog reflecteert seksuoloog Yuri Ohlrichs van Rutgers op het mechanisme van seksueel misbruik aan de hand van 23 songtitels van Jackson.

Leaving Neverland biedt veel belangrijker inzichten dan het vermeende verborgen criminele gedrag van Jackson. Nog meer dan het beantwoorden van de 'schuldvraag' belicht de documentaire alle factoren die seksueel grensoverschrijdend gedrag mogelijk maken: nabijheid, macht en vertrouwen. Factoren die een rol spelen bij zowel ongewenste aanrakingen op de dansvloer als seksueel misbruik van minderjarige kinderen. In onze trainingsprogramma’s, zoals Ken je grens, Make a Move en Girls’ Talk, worden deze allemaal behandeld. Toen ik jaren geleden namens Rutgers taakstraffen uitvoerde, waren deze factoren elke keer weer een centraal gespreksthema. 

Bizar genoeg leent Jackson’s artistieke erfenis zich uitstekend voor een muzikale illustratie van het seksueel misbruikproces zoals dat in de documentaire wordt beschreven. Leaving Neverland in 23 songtitels… 

Wanna be starting something 

Jackson ontmoet de twee hoofdpersonen uit de documentaire als de jongens 8 jaar jong zijn. 

Just good friends 

Jackson nodigt de jongens uit op zijn enorme landgoed vol pretparken en ander speelgoed. Hij overlaadt hen en hun ouders met eten, drinken, cadeaus en neemt ze over de hele wereld mee naar zijn concerten. Ze dansen met hem op het podium voor uitzinnig publiek. 

The way you make me feel / I just can’t stop loving you/ Another part of me/ P.Y.T (Pretty Young Thing) 

Jackson vertelt de jongens dat zij de vrienden zijn die hij altijd heeft gemist. Zij en hun ouders zijn de enige die hem begrijpen en het gezinsgevoel compenseren dat Jackson nooit had. God heeft hen bij elkaar gebracht. Vol bewondering en uiterst complimenteus stimuleert Jackson de dans-, fotogenieke en andere talenten van de jongens. Later zou hij hun studiekeuzes sturen en financieren. 

Tot zover de “grooming”: (heel) dicht bij de toekomstige slachtoffers zijn, hun vertrouwen wekken en ook dat van iedereen die voor hen belangrijk is, de jongens behoedzaam isoleren van hun omgeving. Bekijk je dit gedrag volgens genoemde Rutgers interventies, dan springt het licht al snel op oranje. Snel daarna worden alle seinen dieprood. Volgens het vlaggensysteem krijgt het gedrag van Jackson en zijn vriendjes zonder uitzondering de Zwarte Vlag. 

Dirty Diana/ Baby be mine/ Give in to me /Rock with you/Get on the floor/In the closet/Is it scary/ Dangerous/Don’t stop ‘til you get eno