Man die de krant leest

Beat the Macho: muzikale campagne voor jongens

Beat the macho is een campagne voor jongens tussen 12 en 18 jaar die zich niet altijd herkennen in het stereotype beeld van de man als macho. De campagne is een initiatief van Rutgers en ontwikkeld in samenwerking met Movisie en Soa Aids Nederland.

In de puberteit is de druk om je als ‘echte man' te gedragen groot. Stoer doen over meisjes versieren, onverschillig zijn over schoolprestaties en weinig respect tonen voor de gevoelens van anderen, horen daar bijvoorbeeld bij. Jongens staan vaak ambivalent tegenover deze stereotype normen over mannelijkheid. Ze doen eraan mee, maar hebben ook het gevoel dat ze zichzelf niet helemaal mogen zijn.

In de campagne Beat the Macho laten jongens zien dat je een echte man kunt zijn zonder macho te zijn. Bekijk de casefilm om in een keer alles over deze campagne te weten te komen!

Waarom een campagne over mannelijkheid en machogedrag?

Machogedrag is misschien een manier om je mannelijkheid te bewijzen, maar draagt niet altijd bij aan het welzijn van jongens en hun omgeving. Het trekt een wissel op relaties tussen jongens onderling en op (romantische) relaties met meisjes. Ook kan machogedrag uiteindelijk leiden tot (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, slechte schoolprestaties en agressie.

Hieronder lees je meer over de campagne, waarin we met jongens machogedrag en sociale druk aan de kaak stelden. Tegelijk onderzochten we welke ervaringen jongens hebben met normen rond mannelijkheid en met groepsdruk, hun bereidheid om deze genderrollen te doorbreken en wat hierin werkt.

Workshops in zeven stedenJongens van Beat the Macho Dordrecht

Voor de campagne werkten we met lokale partners in zeven steden. In februari en maart 2015 organiseerden zij workshops met jongens over mannelijkheid en machogedrag. Voornamelijk mannelijke trainers onderzochten zo met in totaal 70 jongens het concept mannelijkheid. Zij maakte daarbij gebruik van gender transformatieve methodes waarbij jongens inzicht krijgen in hoe gendernormen doorspelen in hun eigen leven.

Aan het eind van de workshop deelden de jongens hun eigen ervaringen met situaties waarin zij druk voelen om hun mannelijkheid te bewijzen. De meest herkenbare verhalen en ervaringen zijn samengevat in storyboards, korte stripverhalen met een open eind. Deze storyboards vormden de basis van de online campagne.

De online campagne

Op sense.info/beatthemacho daagden we jongens uit de stripverhaaltjes af te maken. Blijf jij jezelf? Of speel je de macho? De vloggers van Stuk TV nodigde hun fans uit om mee te doen aan de campagne. Bijna 7000 jongens gaven input en lieten zo weten hoe zij omgaan met situaties waarin het lastig kan zijn om niet aan de macho norm te voldoen. De stripverhaaltjes zijn nu als Beat the Macho-quiz te vinden op Sense.info.

Luister naar jezelf

Rappers MC Fit en Adje maakten van de meest herkenbare situaties en oplossingen een track met de titel ‘Luister naar jezelf’. In de eerste week van juli werden jongens door vlogger Dylan Haegens en anderen opgeroepen om een filmpje te uploaden op sense.info/beatthemacho bij het refrein van de track. Uit alle inzendingen kozen Mc Fit en Adje de leukste video’s voor in de clip. Op 14 juli ging de clip én de remix live. Inmiddels is de clip meer dan 100.000 keer op You Tube bekeken.

Hoe nu verder?

Beat the Macho was een succesvolle pilot, waarin veel geleerd is over werkzame elementen van gender transformatief werken. Jongens zijn erg gemotiveerd om over mannelijkheid en machogedrag te praten en geven allerlei situaties weer waarin ze last hebben van groepsdruk. Tegelijk maken de workshops en de online reacties ook zichtbaar hoe moeilijk het is om van de norm af te wijken. De pilot biedt leerervaringen om verder op door te bouwen. De jongens zitten er duidelijk op te wachten!

Partners

Beat the Macho is een project van Rutgers in samenwerking met Movisie en Soa Aids Nederland.

Lokale partners: Kompaan en de Bocht (Tilburg), Sense Noord Nederland (NNL)/ SGNN (Groningen), Qpido (Spirit, Amsterdam), R-Newt (Dordrecht), Social Work Breda (Breda), Centrum 1622 (Den Haag) en Stichting de Schoor (Almere).

Mogelijk gemaakt door: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

 

Meer informatie

Meer weten over de campagne Beat the Macho? Neem dan contact op met projectleider Karlijn de Blécourt

Reacties